Tuesday, October 24, 2017

Tonsil oh tonsil


Selalunya apabila kita jumpa doktor sebab demam, doktor akan check kerongkong kita nak tengok bengkak ke tak. Kalau bengkak maksudnya ada tonsil yg membengkak. Rawatannya adalah dengan mengambil antibiotik. Kalau salah antibiotik, kena jumpa doktor sekali lagi dan dia akan bagi antibiotik yang lebih kuat. Tapi kita selalunya pergi keklinik lain. Andainya doktor kat klinik lain pun bagi antibiotik dos yg sama maka tonsil tersebut tetap tak hilang. Pengambilan antibiotik yang berterusan mungkin mengurangkan sistem imun badan. Kesan keatas pesakit seperti loya, tiada selera makan, sakit kepala atau sembelit mungkin dialami oleh sesetengah pesakit. Inilah yang berlaku kepada saya sendiri setelah sekian lama menghadapi masalah tonsil.
Cara rawatannya adalah melalui pembedahan untuk membuang tonsil.
Jika tak nak buat pembedahan kita harus mencegahnya seperti 1. kurang makan makanan pedas,
2. Jangan mengambil minuman berais
3. Banyakkan minum air kosong
4. Kurangkan aktiviti seksual

Tapi kini saya tidak lagi berjumpa doktor kerana tonsil dan hingga sekarang saya tidak lagi mengambil antibiotik untuk merawat tonsil kerana saya telah menemui penawarnya. Saya hanya amalkan Alovera Gel.



Dulu mahal..tapi sekarang dah murah. Pi la beli..dekat lazada pon dah ada jual.

No comments:

Post a Comment